جزییات خبر

گزارش

پروژه عملیات تعمیرات اساسی سالانه پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از منظر بهداشت و ایمنی و محیط زیست

پروژه عملیات تعمیرات اساسی سالانه پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی از منظر بهداشت و ایمنی و محیط زیست
(شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲) ۰۹:۱۴

هم‌راستا با خط‌مشی سیستم مدیریت یکپارچه مجتمع، در اجرای پروژه تعمیرات اساسی سال جاری پالایشگاه ششم، امور HSE و پدافند غیرعامل پالایشگاه، با اهدافی همچون صیانت از سلامت نیروی انسانی و حفاظت از محیط زیست و تاسیسات، پروژه تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار داد و با موفقیت پایان یافت.


گزارش


اجرای فعالیتهای صنعتی همراه با عوارض جانبی که حاصل کاربرد و یا تولید محصولات قابل اشتعال و سمی می باشد روبرو بوده و ایمنی و سلامت کارکنان را در معرض خطرات گوناگون قرار میدهد.

اجرای فعالیت های صنعتی در گام اول با بکارگیری نیروی انسانی متخصص و در گام دوم با استفاده از ابزارآلات کاربردی دارای تکنولوژی روز دنیا ممکن می‌گردد.

بروز حوادث و پیش‌آمدهای ناگوار اگر چه در بسیاری از موارد قابل پیشگیری میباشند، اما بعضاً شاهد وقوع رویدادهایی در اطراف خود هستیم که اگر نیروهای مجرب کارآزموده، تجهیزات پیشرفته و برنامه‌ریزی متناسب وجود نداشته باشد، فایق آمدن بر آنها مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

بر این اساس هم‌راستا با خط‌مشی سیستم مدیریت یکپارچه مجتمع، در اجرای پروژه تعمیرات اساسی سال 1402 پالایشگاه ششم، امور HSE و پدافند غیرعامل پالایشگاه، با اهدافی همچون صیانت از سلامت نیروی انسانی و حفاظت از محیط زیست و تاسیسات، با اولویت قرار دادن اصل پیشگیری بر اصلاح، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کنترلی و نظارتی در حوزه‌های ایمنی، بهداشت، محیط زیست، آتش‌نشانی و پدافند غیرعامل، متناسب با فعالیت‌های تعمیرات اساسی و منطبق با استانداردهای بین‌المللی و ملی، جهت پشتیبانی از پروژه تعمیرات اساسی پالایشگاه را در دستور کار خود قرارداد.

اهم اقدامات انجام شده مشتمل بر اجرای دوره های آموزشی و تخصصی مستمر و اثربخش نیروی انسانی در سطح مطلوب، شناسایی خطرات، ارزیابی ریسک فعالیتهای مهم، حذف یا کنترل عوامل آسیب‌رسان، کسب آمادگی عملیاتی لازم، بهبود مداوم فرآیندها، توسعه و تعمیق فرهنگ HSE، مشارکت همه کارکنان و حصول اطمینان از کفایت منابع مورد نیاز بود.

مطابق رویکرد اعلامی برای انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه های سایت 1 شرقی بر مبنای مدیریت خوارک بدون کاهش از سکوها، تعمیرات اساسی ردیف سوم در تاریخ 19/04/1402 با شروع فصل گرم سال و اوج گرفتن گرمای شدید در منطقه، برنامه تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم بر اساس درخواست کارهای صادره اداره بهره‌برداری جهت رفع موانع و محدودیتهای عملیاتی، درخواستهای اداره بازرسی فنی بر مبنای برنامه و متدولوژی RBI، برنامه تعمیرات پیشگیرانه (PM) از سوی واحد متد و برنامه‌ریزی تعمیرات، اقدامات اصلاحی فرآیند تولید صادره از سوی اداره مهندسی و رفع تنگناها و چالشهای تولید مستمر و ایمن پالایشگاه کلید خورد.


اهم اقدامات و فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده برای اجرای پروژه که نیازمند برگزاری جلسه و تدوین سند ارزیابی ریسک ایمنی، منتهی به کاهش و حذف خطرات بودند، شامل: ایمن سازی خط فاز 16، تعمیر ولوهای مسیر اصلی خط دریایی فاز 16 منتهی به Pig Receiver ، تعویض جاذبهای غربال مولکولی بسترهای ردیف دوم گازی,تعویض آکنه (پکینگ) برج جذب واحد 108 ،تعویض ولوهای اصلی در واحد 100، تعمیر خط 44 اینچ مربوط به H661، تعویض خط Vapor Line مربوط به برج 116C112، اجرای عملیات وسیع COPPER BLASTING و اصلاح عایق‌های سرد و گرم در تمامی سطح پالایشگاه، تعمیر رفرکتوری داخلی 108H661، جابجایی تجهیزات سنگین نظیر مبدل های E303 و E403 مربوط به ردیف های سوم و چهارم واحد 108، بازرسی داخلی و اجرای اصلاحات مخزن ذخیره سازی میعانات گازی A در واحد 143 بود که مجموعاً با برگزاری 12 جلسه کارشناسی، تعداد 12 سند ارزیابی ریسک تنظیم و برای اجرا به مجریان مربوطه ابلاغ گردید.


در طول بازه 95 روزه تعمیرات اساسی پالایشگاه مجموعاً 16375 مجوز کار صادر و ثبت گردید. در این مدت واحد ایمنی و آتش نشانی با اجرای به ترتیب 1378 و 1533 مورد آماده باش در مجموع 22220 نفر ساعت، فعالیت نظارت در محل اجرای فعالیتها را به انجام رساندند.

در بازه تعمیرات اساسی پالایشگاه تعداد 8278 مورد جلسه ایمنی حین کار (Toolbox Meeting) توسط عوامل ایمنی عملیات برگزار شد و متناسب با نوع فعالیت خطرات، گوشزدها و توصیه‌های ایمنی لازم به کارکنان بخش اجرائی ارائه گردید. در این بازه 800 مورد گزارش موارد ناایمن ثبت و مورد پیگیری قرار گرفت و مجموعاً 7422 نفرساعت آموزش در حوزه ایمنی و آتش نشانی و محیط زیست و مجوز کار برای کارکنان پالایشگاه برگزار گردید.

در حوزه مدیریت پسماند (حفاظت از محیط زیست) مجموعاً نزدیک به 400 تن لجن‌های هیدروکربنی حاصل فعالیتهای تمیزکاری واحدهای فرآیندی و بخصوص مخزن ذخیره‌سازی میعانات گازی 101A و بالغ بر 220 تن کاستیک مستعمل که حاصل فرآیند مرکاپتان‌زدایی در واحدهای Treatment بوده است از طریق واگذاری به شرکت ذیصلاح و مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست امحاء گردید.

میزان مصرف آب در بازه تعمیرات اساسی نزدیک به 65000 متر مکعب برای شستشوی ظروف فرآیندی و قطعات مصرف و در پایان در واحد تصفیه خانه پساب پالایشگاه تصفیه و سپس به محیط تخلیه گردید.


در حوزه سلامت و بهداشت کارکنان با توجه به همزمانی بازه تعمیرات اساسی و اوج گرفتن گرمای منطقه , اقدامات مهم و اثر بخشی در راستای کنترل و پیشگیری از گرمازدگی از جمله برنامه‌ریزی انجام فعالیتها متناسب با حجم فعالیت‌، کاهش ساعات کاری در زمان اوج گرما، گردش شغلی کارکنان جهت کاهش مواجه با استرس حرارتی، تامین و توزیع آب معدنی انفرادی، یخ، آبمیوه بصورت مستمر و منظم روزانه چندین نوبت در بین کارگران، سپرگذاری و ایجاد سایبان، افزایش تعداد کارگران، تقویت تهویه محیطی در کارگاه‌، توزیع شربت آبلیمو بهداشتی به همراه نمک و پودرORS، اجرای دوره‌های آموزشی چهره به چهره در خصوص گرمازدگی و راههای مقابله با آن، ایجاد ایستگاه پرستاری در سطح سایت جهت پایش مستمر و رسیدگی سریع به کارکنان در راستای پیشگیری از بروز گرمازدگی، بکارگیری کارشناس بهداشت جهت اعمال نظارت‌های بیشتر بهداشتی در سطح پالایشگاه انجام شد که ثمره آن کنترل قابل توجه موارد گرمازدگی بود.

در مدت 95 روز تعمیرات اساسی طاقت‌فرسا و دشوار، که از تاریخ 19/04/1402 آغاز و در تاریخ 21/07/1402 به پایان رسید، با استفاده از خدمات تخصصی کارکنان ایمنی و آتش‌نشانی پالایشگاه ششم و سایر پالایشگاههای مجتمع در قالب افسر ایمنی عملیات و Fire Watcher نظارت مکفی بر تمامی فعالیتهای برنامه‌ریزی شده انجام و کارکنان خدوم پالایشگاه ششم با استعانت از خداوند باریتعالی، تلاش و مجاهدت مثال‌زدنی و رعایت دقیق الزامات HSE، موفق به ثبت 976,685,1 نفر ساعت کارکرد بدون حادثه ناتوان کننده گردیدند که با احتساب سایر فعالیتهای انجام شده در سطح پالایشگاه مجموعاً میزان نفر ساعت کارکرد بدون حادثه ناتوان کننده پالایشگاه تا پایان مهر ماه 1402 معادل 188,638,3 نفر ساعت گردید.

در حوزه فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر انگیزشی بمنظور کنترل رفتار ناایمن، ضمن اطلاع‌رسانی مناسب و نصب تابلوها و بنرهای هشداری، بصورت روزانه از بین کارکنان فعال در پالایشگاه تعداد دو نفر تحت عنوان نفر برتر ایمنی توسط عوامل ایمنی پالایشگاه شناسایی و از ایشان تقدیر میگردید و در انتها نیز دو دستگاه دوچرخه به دو نفر منتخب از لیست برگزیدگان فوق اهدا گردید.

یادآور میگردد در این مدت کلیه تجهیزات و ماشین‌آلات اطفایی و امدادی پالایشگاه بطور کامل در مدار سرویس قرار داشته و مورد استفاده قرار گرفت و به موازات اجرای فعالیتهای دارای اولویت، با برنامه‌ریزی مناسب تمرینات ارتقاء آمادگی تیم واکنش در شرایط اضطراری پالایشگاه نیز برقرار بوده و اجرا می‌گردید.

رضا رئیسی، رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست پالایشگاه ششم


رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
(شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲) ۰۹:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید