جزییات خبر

برای اولین بار در صنعت نفت و گاز کشور

محفظه احتراق توربین زیمنس در مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت تولید، نصب و راه‌اندازی شد

محفظه احتراق توربین زیمنس در مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت تولید،  نصب و راه‌اندازی شد
(دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۳:۵۰

برای اولین بار در صنعت نفت و گاز کشور، و با بهره‌گیری از توانمندی‌های متخصصان و کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی، محفظه احتراق توربین گازی زیمنس SGT600 بومی سازی و بر روی یکی از توربین‌های مجتمع نصب و با موفقیت تمام راه اندازی گردید.


به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع در این باره بیان کرد: در بازه زمانی دو سال با همت و کار مطالعاتی و تحقیقاتی مستمر متخصصین و کارشناسان مجتمع گاز پارس جنوبی و با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی، محفظه احتراق توربین گازی زیمنس SGT600 برای اولین بار در سطح کشور تولید و بر روی یکی از توربین‌های مجتمع نصب و با موفقیت راه اندازی گردید.

عبدلی افزود از موارد مصرف قطعه مذکور استفاده بر روی توربین های ارسال گاز پالایش شده به خط لوله سراسری و یا ایستگاههای تقویت فشار خطوط لوله شبکه انتقال گاز می باشد. ایشان خاطر نشان ساختند قطعه مذکور جزو اقلام استراتژیک، حیاتی و تحریمی می باشد که از سالها پیش امکان تهیه آن از سازنده اصلی وجود نداشته و مشکلات و چالش‌هایی را برای تولید در پی داشته است.

رئیس تعمیرات مکانیک مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: در حال حاضر حدود 130 دستگاه توربین زیمنس سری SGT600 در سطح کشور در دست بهره برداری می باشد که در مجموع و بطور میانگین تعداد 18 دستگاه محفظه احتراق نو در هر سال مورد نیاز آنها می باشد.

وی ادامه داد: با ساخت داخل قطعه مذکور علاوه بر دسترس پذیری راحت به آن در داخل کشور در مواقع نیاز، حدود ششصد هزار یورو بازای هر دستگاه و در مجموع بالغ بر ده میلیون یورو در سال صرفه جوئی ارزی برای کشور بهمراه خواهد داشت.

عبدلی در ادامه تصریح کرد: باید توجه بیشتر به مقوله ساخت داخل و رفع موانع موجود در این زمینه شد تا فضای بهتری برای شکوفائی بهتر استعداد ها و ظرفیت های بالقوه و بی نظیر موجود در مجتمع گاز پارس جنوبی فراهم گردد.

در ادامه جلیلی،‌ کارشناس ارشد ستاد تعمیرات مکانیک مجتمع و ناظر و محوریت فنی پروژه بیان داشت: نیل بدین موفقیت از طریق همیاری و هم افزائی هدفمند گروههای مختلف در سطح مجتمع از جمله بازرسی فنی صورت گرفت.

وی ایجاد اعتماد به نفس بیش از پیش و خودباوری اصیل بر مبنای مطالعات علمی و فناورانه و همچنین اطمینان به کارکرد شگرف کار گروهی را از دستاورد ماندگار و ارزشمند این پروژه برشمردند و اظهار نمود: اگر مسیر طی شده در این پروژه به عنوان الگوئی در دیگر پروژه های مشابه نهادینه گردد مطمئنا کارهای بمراتب سخت تر و پیچیده تر را می توان به منصه ظهور رساند.

جمشیدی رئیس تعمیرات توربوکمپرسور ها و توربوژنراتور های مجتمع گاز پارس جنوبی و سرپرست تیم اجرائی پروژه،‌ در این باره گفت: دانش ساخت قطعه مذکور در اختیار سازنده اصلی (زیمنس) و چند شرکت اروپائی می باشد.

وی افزود: خوشبختانه با مطالعات و تحقیقات گسترده ای که در طول قریب به دو سال در این زمینه صورت گرفت دانش تولید محفظه احتراق مذکور بطور کامل بومی سازی گردید و بر اساس آزمایشات طراحی و اجرا شده این اطمینان در کارگروه اجرا و نظارت حاصل گردیده است که قطعه مذکور عملکرد و کارائی حداقل برابر با نمونه اصلی خواهد داشت.

جمشیدی در ادامه خواستار توجه و تسهیل بیشتر در فرایند و امورات ساخت داخل و رفع موانع و چالش های موجود پیرامون آن گردید و اظهار امیدواری نمود، با رفع موانع بتوان از تمامی ظرفیت های موجود در این زمینه در سطح مجتمع بهره مند گردید.

رسانه جدید
رسانه جدید
رسانه جدید
(دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۱۳:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید