جزییات خبر

از نخستین روزهای راه اندازی تاکنون

بیش از 1400 تن محصول در واحد بودارکننده مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شده است

بیش از 1400 تن محصول در واحد بودارکننده مجتمع گاز پارس جنوبی تولید شده است
(چهارشنبه ۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۴۴

از ابتدای راه‌اندازی واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی تاکنون، بیش از هزار و 400 تن از این محصول بسیار مهم و حیاتی در تنهاترین واحد ماده بودار کننده کشور تولید شده است.


به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، مهندس مهرداد عبدی، مدیر پالایشگاه اول پارس جنوبی بیان کرد: واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی واقع در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی با توان و دانش نوآورانه و بروز متخصصان داخلی در مرداد ماه سال 97 اجرایی و شروع به تولید نموده و تاکنون بیش از 1400 تن محصول حیاتی ومهم به تولید رسانده است.

مهندس عبدی عنوان داشت: واحد تولید محصول بودارکننده گاز طبیعی تنها نمونه موجود در سطح خاورمیانه و از معدود واحدهای تولید ماده بودارکننده در سطح جهان می‌باشد. ماده یاد شده به دلیل مصرف در خطوط گاز رسانی و مباحث تحریمی، از مواد استراتژیک صنعتی بوده که اکنون با اقدامات شاخص و بروز تولید این محصول، از انحصار کشورهای خارجی خارج و به دست توانمند جوانان شایسته‌ی این کشور بومی سازی شده است.

وی ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در تولید این محصول، علاوه بر بحث کاهش نیاز به واردات سبب جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجهی ارز به خارج از کشور نیز می‌گردد.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه تصریح کرد: مطابق مدارک طراحی تولید سالیانه این واحد 800 تن بر سال بوده، با این حال نظر به تحقیقاتی بودن پروژه و وجود مشکلات عدیده در طراحی و تجهیزات مکانیکی و همچنین تغییرات ماهیت خوراک نسبت به خوراک طراحی، مقدار تولید این واحد در ابتدای راه‌اندازی کمتر از 100 تن در سال و به صورت ناپیوسته بوده است.
وی در این خصوص ادامه داد:خوشبختانه با تلاش شبانه روزی متخصصان پالایشگاه یکم و با حمایت‌ها و پیگیری های مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز، پس انجام اقدامات فنی متعدد تولید فعلی به حدود 550 تن در سال افزایش یافته است.

وی در ادامه به اقدامات مهم انجام شده متخصصان و کارکنان پالایشگاه اول پارس جنوبی در راستای افزایش تولید ماده بودارکننده اشاره نمود و بیان کرد: شبیه‌سازی فرآیندی و بهینه سازی غلظت محلول کاستیک گردشی
، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، اصلاح آرایش مسیر کنارگذر مبدل هوایی برج احیا کاستیک، تغییر نوع شیرهای کنترلی مسیر نیتروژن و فلر از PCV به PV، تغییر طراحی مسیر بخار ریبویلر برج احیا، طراحی، ساخت و نصب مبدل پیشگرمکن در ورودی برج احیا کاستیک و تغییر در طراحی توزیع کننده جریان در برج Prewash از موارد بسیار مهم همسو با افزایش تولید این ماده بسیار مهم در کشور می باشد.


وی با اشاره به این‌که موارد یاد شده تنها بخشی از اقدام‌های انجام شده در این واحد بوده و حجم اقدامات انجام شده چندین برابر موارد یاد شده می‌باشد گفت: در بازه زمانی انجام موارد و اقدامات در مسیر افزایش تولید این محصول بیش از 40 هزار نفر ساعت کارکرد بدون حادثه در انجام پروژه های بالا به ثبت رسیده است.

مهندس عبدی ادامه داد: انجام بسیار‌ مطلوب موارد ذکر شده موجب گردیده در حال حاضر واحد ماده بودارکننده با توان تولید حدود 550 تن در سال به صورت پیوسته و پایدار در سرویس قرار داشته باشد.

وی بیان کرد: در همین راستا از ابتدای راه‌اندازی تا کنون بیش از 1400 تن ماده بودارکننده و حدود 80 تن محصول جانبی تولید و به مصرف کننده‌های داخلی تحویل گردیده است.

به گفته ی مهندس عبدی، در حال حاضر نیز تولید واحد حدود 1.8 تن در روز می‌باشد که با توجه به نیاز روزافزون داخلی و برنامه‌های آتی جهت تامین مصارف گازرسانی و صادرات این محصول استراتژیک، پروژه‌های متعددی در دست اقدام می‌باشد.

برخی از این پروژه‌ها توسط پالایشگاه یکم و برخی توسط معاونت پژوهش شرکت ملی گاز ایران در حال پیگیری می‌باشد. از مهمترین این پروژه‌ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

- احداث خط لوله دریافت خوراک واحد بودارکننده از پالایشگاه سوم و افزایش تولید تا حدود 850 تن در سال توسط پالایشگاه یکم
- تغییر نوع سینی‌های برج استخراج مرکاپتان توسط پالایشگاه یکم جهت افزایش پایداری تولید
- تغییر طراحی و ساخت مبدل حرارتی 1E985001 توسط پالایشگاه یکم جهت افزایش پایداری تولید
- احداث واحد تغلیظ میعانات گازی پالایشگاه سوم به عنوان خوراک واحد تولید ماده بودارکننده توسط معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت وافزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده تا حدود 1500 الی 2000 تن در سال. در صورت اجرای این پروژه علاوه بر تامین کامل نیاز داخل، امکان صادرات این محصول به سایر کشورها نیز وجود دارد.


گفتنی است این واحد افزون بر تامین نیاز کشور به ماده بودارکننده گاز طبیعی، فرصت صادرات این محصول را نیز در اختیار کشور قرار داده است.
(چهارشنبه ۵ اَمرداد ۱۴۰۱) ۰۷:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید