جزییات خبر

با آغاز به کار واحد مرکاپتان زدایی محقق می‌شود

بهبود کیفیت میعانات و فرآورش روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی محقق خواهد شد

بهبود کیفیت میعانات و فرآورش روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی محقق خواهد شد
(دوشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۰۲

با راه‌ندازی واحد مرکاپتان زدایی در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، بهبود درکیفیت میعانات و فرآورش حداکثری 80 هزار بشکه میعانات گازی با راه اندازی واحد مرکاپتان زدایی محقق خواهد شد.


به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، حسین باغبان مدیر پالایشگاه دوم با عنوان اینکه این پالایشگاه اولین میزبان واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی (DMC) در سطح مجتمع گاز است گفت: پالایشگاه دوم به عنوان اولین پالایشگاه در سطح مجتمع گاز پارس جنوبی است که در حال تجهیز به این واحد است.

مدیر پالایشگاه دوم با اشاره به بخش های مختلف این واحد گفت: این پروژه، شامل احداث واحد مرکاپتان‌زدایی میعانات گازی، واحد خنثی‌سازی پساب کاستیکی و واحد سرویس‌های وابسته است که پیش بینی شده است روزانه 80 هزار بشکه میعانات را فرآورش کند.

وی افزود: احداث یک دستگاه مخزن ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی جدید در محدوده مخزن آب آتش‌نشانی موجود پالایشگاه و پست جدید برق نیز در راه اندازی این واحد پیش بینی و راه اندازی شده است

باغبان با بیان اینکه این واحد از دی ماه سال 1400 به بهره برداری رسیده است، افزود: علیرغم عدم تکمیل صددرصدی واحد ذکر شده، اما در حال حاضر با تمهیدات زیست محیطی، توانایی دارد تا سقف 100 واحد در میلیون (PPM) مرکاپتان زدایی از میعانات را انجام دهد که نقش موثری در ارتقاء کیفیت محصول دارد.

وی با اشاره به راه اندازی کامل بخش های مختلف این واحد گفت: پیش بینی شده است که تا پایان سال جاری این واحد به طور کامل به بهره برداری رسیده و نقش موثری در ارتقاء کیفیت و فرآورش 80 هزار بشکه میعانات گازی را ایفا کند.


باغبان در ادامه با اشاره به اقدامات شاخص و بسیار مهم برنامه ریزی و روش‌های تعمیراتی پالایشگاه، گفت: جمع آوری اطلاعات تگ ها و تشکیل درختواره تجهیزات واحد ۱۱۲ (DMC) از جمله اقدامات شاخص و بسیار مهمی است که توسط این واحد صورت گرفته است.

وی با تقدیر و تشکر از همکاران خود در واحد برنامه ریزی و روش‌های تعمیراتیپالایشگاه، افزود: انجام این فرآیند زمانبر و بسیار مهم با تلاش و کار جهادی واحدهای مرتبط در طول مدت بالغ بر 8 ماه محقق شده است که وارد نمودن تمامی نقشه هایخطوط لوله و ابزار دقیق (P&ID) این واحد در زیر برنامه سیستم اسناد و مدارک (ماژول EDMS) و ارتباط آنها به هریک از تگ ها را نیز باید به آن ها اضافه کنیم.

باغبان هدف از تاسیس و راه اندازی واحد DMC را کاهش آثار خوردگی ترکیبات مضر موجود بر تأسیسات پالایشگاهی برشمرد و افزود: کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، ارتقا و بهبود کیفیت میعانات گازی و افزایش ارزش افزوده این فرآورده از دیگر اهداف راه اندازی این واحد است.

(دوشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۰۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید